działa jako stowarzyszenie od 2008 roku. Powstał z inicjatywy Eryka Makohona i jest jedną z najbardziej aktywnych grup tańca współczesnego w Krakowie i w Polsce. 

Pod szyldem KTT zrealizowane zostały dziesiątki wydarzeń, prezentujących i popularyzujących taniec współczesny oraz sztuki pokrewne. Przez wiele lat Teatr wypracował trzy podstawowe filary działalności, artystyczną, edukacyjną oraz impresaryjną. Ostatnio coraz mocniej angażuje się także we wsparcie tancerzy niezależnych, między innymi poprzez uruchomienie stałego programu wspierającego absolwentów Wydziału Teatru Tańca – „Ops!”.

Krakowski Teatr Tańca posiada w swoim dorobku około 30 spektakli, scenicznych, ulicznych oraz realizowanych w przestrzeniach nieteatralnych. Trudno jednoznacznie określić estetykę Teatru. Ze względu na architektoniczne wykształcenie jego Twórcy krytycy jako wyróżnik podkreślają częste operowanie obrazami, plastykę spektakli, budowaną światłem oraz architekturą ciała i ruchu. Krakowski Teatr Tańca regularnie bierze udział w najważniejszych wydarzeniach artystycznych oraz festiwalach w Polsce i Europie. Współpracował z choreografami i pedagogami z kraju i zagranicy (m.in. Idan Cohen, Ayrin Ersoz, Ole Meland, Idan Porges, Anna Konjetzky, Manuel Ronda, Natalia Iwaniec). Krakowski Teatr Tańca jest kilkukrotnym laureatem nagród głównych na Tyskich Spotkaniach Teatralnych. Został także wyłoniony jako reprezentant Polski na Biennale Młodych Artystów Europy i Krajów Śródziemnomorskich w dziedzinie sztuk performatywnych w Bari. W 2018 roku spektakl „MY|WY” został wyróżniony jako jeden z pięciu najlepszych spektakli teatru niezależnego, w ramach konkursu „THE BEST OFF”. W obecnej edycji tego samego konkursu o tytuł najlepszego spektaklu walczy „Takarazuka camp”, która została zakwalifikowana do etapu finałowego. 


The-Entrance-fot.-Piotr-Jaruga
The Entrance | fot. Piotr Jaruga

Od wielu lat Krakowski Teatr Tańca stara się zbudować stale miejsce wspierania i prezentowania polskich twórców tańca współczesnego. Brak dostępu do własnej sceny uruchomiło Teatr w poszukiwaniu i wzmacnianiu partnerstw z krakowskimi i ogólnopolskimi instytucjami, w tym z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, partnerem wielu inicjatyw podejmowanych przez Teatr w ostatnich latach.          

Krakowski Teatr Tańca prowadzi stałą edukację taneczną dla amatorów i zawodowców. Lwią część projektów buduje w oparciu o edukację widowni. Ten właśnie aspekt w misji Stowarzyszenia odgrywa wiodącą rolę.  

W minionych latach Teatr organizował lub współorganizował między innymi program edukacyjny dla absolwentów europejskich uczelni artystycznych „Young Dance Talents” (we współpracy z Central Europe Dance Theatre, Dance Conservatory of Eva Jaczova w Bratysławie, Music and Dance Faculty of the Academy of Performing Arts w Pradze), „Ani słowa!” – projekt edukacyjny skierowany do uczniów krakowskich liceów, „Col-lab” – projekt dla młodych tancerzy z Polski i Węgier. We wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca wyprodukowane zostały w ostatnich latach trzy międzynarodowe spektakle Krakowskiego Teatru Tańca , z udziałem polskich, izraelskich, niemieckich i tureckich twórców. Teatr realizował także programy prezentacji tańca w różnych ośrodkach w Polsce, w tym także objazd spektaklu „MY|WY” Eryka Makohona po niewielkich ośrodkach kultury w Małopolsce i województwach ościennych.  

W ramach stałej działalności edukacyjnej Teatr prowadzi grupy Adeptów. Obecnie przy Teatrze rozwija się i kształci około 130 tancerzy (zawodowych oraz amatorów). Regularnie organizowane są międzynarodowe warsztaty z udziałem pedagogów z całego świata. Krakowski Teatr Tańca współpracując z wieloma instytucjami w Krakowie, Polsce i zagranicą oraz podejmując coraz ciekawsze inicjatywy artystyczne i edukacyjne staje się coraz bardziej rozpoznawalną marką artystyczną.

Obecnie Krakowski Teatr Tańca współtworzą, tandem artystyczny Eryk Makohon i Paweł Łyskawa oraz Magdalena Skowron, tancerka na stałe współpracująca z Teatrem. Do realizacji artystycznych liderzy Teatru zapraszają tancerzy niezależnych. 

Takarazuka camp | fot. Tomasz Ćwiertnia

Eryk Makohon 

jest stałym wykładowcą Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, absolwentem podstawowej i średniej szkoły muzycznej, architektury na Politechnice Krakowskiej oraz studiów teorii tańca na Uniwersytecie Fryderyka Chopina w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2017 roku. W przeszłości był tancerzem Śląskiego Teatru Tańca. Jako pedagog i choreograf przez wiele lat współpracował z miejskim Teatrem KTO, jest twórcą ruchu w spektaklach z kilku ostatnich sezonów, pokazywanych i nagradzanych na wielu festiwalach teatralnych na całym świecie. Jako choreograf Krakowskiego Teatru Tańca konsekwentnie buduje charakterystyczną estetykę Teatru, opierającą się na architekturze ciała i plastyce obrazu. Często nawiązuje do zagadnień, wyrastających z tradycji teatralnej, inspirując się metodami Jerzego Grotowskiego i Eugenio Barby. Ostatnie lata aktywności zawodowej przyniosły szereg projektów i działań twórczych realizowanych z polskimi i zagranicznymi artystami. Eryk Makohon stworzył między innymi choreografię do projektu muzyczno – multimedialnego, realizowanego przez Agencję Artystyczną Kameny. Efektem projektu jest dwupłytowe wydanie dvd z muzyką Feliksa Nowowiejskiego w wykonaniu Sinfoni Varsovia pod batutą Sebastiana Perłowskiego. Współpracował także z reżyserem Sjaronem Minailo przy operze „Hyppolite et Aricie”, realizowanym w ramach Opery Rara. Eryk Makohon jako choreograf współpracował w ostatnich latach z Academy of Performing Arts w Pradze oraz Central Europe Dance Theatre w Budapeszcie. Razem z Pawłem Łyskawą jest twórcą i kuratorem programu „Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń”, cyklu pokazów spektakli tanecznych, który od października 2018 realizowany jest w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie. 

Paweł Łyskawa 

jest absolwentem Wydziału Teatru Tańca Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie oraz wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracował z wieloma pedagogami, reżyserami i choreografami, między innymi Idanem Cohenem, Ole Melandem, Anną Konjetzky, Ayrin Ersoz, Janem Peszkiem i Capellą Cracoviensis, Henrikiem Kaalundem, Jerzym Stuhrem, Waldemarem Raźniakiem, Jackiem Łumińskim, Jerzym Zoniem i Teatrem KTO oraz Wojciechem Farugą. Od ponad dwunastu lat na stałe współpracuje z Erykiem Makohonem, w ramach Krakowskiego Teatru Tańca, który obecnie współtworzy, odpowiadając za organizację i projekty.  

Projektuje i współtworzy pion edukacyjny Krakowskiego Teatru Tańca. Uczy tańca współczesnego oraz zagadnień związanych z ekspresją w grupach Adeptów, działających przy Krakowskim Teatrze Tańca. Jako pedagog współpracuje z wieloma instytucjami i zespołami w kraju. Pracował także z seniorami, młodzieżą oraz dziećmi z niepełnosprawnościami intelektualnymi. Współtworzył projekty skierowane do studentów Wydziału Tańca w Pradze i w Budapeszcie. Autor wielu wydarzeń tanecznych o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym. Od wielu aktywnie uczestniczy w animacji życia kulturalnego Krakowa. Stypendysta Miasta Krakowa w dziedzinie animacji i edukacji kulturalnej w 2018 roku. 

Magdalena Skowron 

ukończyła Choreografię i Teorię Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest absolwentką Pedagogiki Tańca na Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Obecnie współpracuje z Krakowskim Teatrem Tańca, jako tancerka, pedagog i współautorka projektów artystycznych i edukacyjnych. Pracuje także w Krakowskim Teatrze Variete. Brała udział w międzynarodowym programie w Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu, była tancerką Elephant in the Black Box Junior Dance Company w Madrycie. Ukończyła Prywatną Szkołę Baletową w Gliwicach. Otrzymała Stypendium Miasta Krakowa na rok 2019. Jest autorką kilku spektakli solowych oraz zespołowych, prezentowanych w Polsce i zagranicą (m.in. w Hiszpanii, Izraelu, Turcji).  Współpracowała z takimi choreografami jak: Ayrin Ersoz, Eryk Makohon, Idan Cohen, Jean Philippe Dury, Marco Blazquez, Eyal Dadon, Iwona Olszowska, Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka. Współpracowała także z reżyserką Agatą Dudą-Gracz. 

Prowadzi zajęcia i warsztaty dla amatorów i profesjonalnych tancerzy, zarówno w Polsce jak i zagranicą. Swój warsztat szlifowała w Europie, Izraelu oraz Stanach Zjednoczonych, m.in. Summer School w Trinity Laban Conservatoire w Londynie, Amsterdam Summer Intensive, warsztaty w Gibney i Peridance Capezio Center w Nowym Jorku. Ukończyła Kurs Choreografii Scenicznej w Krakowie.

www.krakowskiteattranca.pl
FB